maandag 30 mei 2011

‘Het gaat weer om echt en vooral vers voedsel dat met liefde is gemaakt’

Bron: Vakblad Vers & Vers, mei 2011, door Ria Besseling.

Vershuys.com levert dagelijks ambachtelijk vers uit Brabant en Limburg aan de lokale klant. De onderneming wil dit jaar ook vers bezorgen in de Randstad en Gelderland. On-line samenwerken in vers is in opkomst. Dekkers: ,,Dit is een nieuwe markt, een nieuw product en een nieuw kanaal.”

Vershuys.com in Sevenum levert versproducten uit Brabant en Limburg. De bestelde producten worden de volgende dag bij de klant bezorgd door eigen versagenten. ,,Stipt bezorgen en service naar onze klanten vinden wij erg belangrijk,” vertelt directeur en internetondernemer Marwin Dekkers. Hij startte najaar 2009 Vershuys.com samen met Huub Heijer, voormalig oprichter van champignonbedrijf Heveco.

Inmiddels wordt het bedrijf gesteund door de provincie Limburg en enkele investeerders in de fruithandel. Tegenwoordig verwerkt het Vershuys tot 250 bestellingen per dag met een gemiddelde besteding van 50 euro. Het streven is om de omzet van rond zeshonderdduizend euro dit jaar te verdubbelen.



JAARROND AANVOER
Het aanbod van Vershuys.com bestaat uit fruit, groenten, zuivel, ijs, vlees, vis, brood, versspecialiteiten, lunches, maaltijden, menu’s, streekproducten, gebak en patisserie,
fairtrade koffie en thee, dranken en sappen en dagelijkse kruidenierswaren. ,,De klant verwacht van online aanbieders een compleet aanbod”, vertelt Marwin Dekkers. Het dc van Vershuys is gevestigd op Freshpark Venlo. Dit is een logistiek knooppunt in de aanvoer van regionale vollegrond- en glasteeltproducten, van fruit van de naburige fruitveiling en van buitenlandse versproducten.
,,Zo hebben we naast het aanbod van de seizoenen een gegarandeerde jaarrond aanvoer.”

DUURZAAM
Over de aanvoer van biologische en lokale duurzaam geproduceerde versproducten zegt Dekkers: ,,We proberen zoveel mogelijk zaken te doen met Milieukeurtelers. Verder besteden we aandacht aan verantwoord bezorgen. We combineren de bestellingen voor meerdere gezinnen in onze gekoelde Sprinter bestelbussen. Zo is  transportreductie een aspect van het verduurzamen van voedsel. Onze transportbewegingen zijn vele malen efficiënter dan de boodschappenrit met de auto van ieder gezin langs supermarkt, bakker en slager. Als we daar het vervoer van het versproduct van producent naar veiling, tussenhandel, inkooporganisaties, distributiecentra, winkel en consument bijtellen, wordt dit nog meer. Steeds meer gezinnen bestellen ook samen, zodat ze maar één keer service- en transportkosten betalen. Zo is een prijsvoordeel ook direct een milieuvoordeel.”

PUUR
Versonderneming Vershuys.com positioneert zich als een verser, maar niet duurder online alternatief voor de dagelijkse boodschappen in de supermarkt. De onderneming onderscheidt zich door herkenbaarheid van versproducten uit de regio. ,,De consument wil weten wat hij eet, hoe het product smaakt en wat de passie is van een versproducent om tot een puur en prachtig product te komen. Het gaat weer om echt en vooral vers voedsel dat met liefde is gemaakt,” ziet Dekkers. ,,Verswaren in de supermarkt zijn al snel negen dagen onderweg en worden dan nog thuis bewaard tot consumptie. Met internet borgen we dat de bestelling van vandaag dezelfde dag en nacht van onze versproducenten komt en de volgende dag in huis is,” aldus Marwin Dekkers.

PASSIE
Belangrijk in deze fysieke-online samenwerking in vers is allereerst de keuze van de versproducent. ,,Het moeten ondernemers zijn die producten in huis hebben met een onberispelijke versafkomst, ondernemers met pure passie voor hun product. Ze moeten enig gevoel hebben voor internet en een directe relatie met de kritische consument kunnen onderhouden.” Ook belangrijk is dat ondernemers die meegaan op internet reële verwachtingen hebben. Dekkers: ,,Dit is een nieuwe markt, een nieuw product en een nieuw kanaal. De startvolumes van ieder nieuw product liggen laag. Daarna kan het met een goede opzet snel gaan. Het is belangrijk om de klant uitgebreid te informeren over de herkomst en hem de juiste mogelijkheden voor kennismaken te bieden.”
Drie pijlers zijn volgends Dekkers belangrijk om in de toekomst als online versaanbieder succesvol te blijven: ,,Kwaliteit, assortiment en gemak/service. Wij besteden aan alle drie aspecten veel organisatieaandacht.”



NAAR DE RANDSTAD
Vershuys.com wil dit jaar vers gaan bezorgen in de Randstad en in Gelderland. ,,Wij willen daar bij versondernemers kleine distributiecentra openen. Op deze logistieke franchiselocaties worden vervolgens producten als vers brood en lokale streekproducten aan het Vershuys-assortiment toegevoegd. Onze versagenten verzorgen dan de bestellingen. De order picking blijft waarschijnlijk op Freshpark Venlo. ,,Zo maken we Brabants en Limburgs vers ook beschikbaar voor de consument elders. Er lijkt voor typische versproducten uit het zuiden emotioneel meer aandacht te zijn voor natuur, tijd en passie. Daarnaast is de industriële druk en vervuiling gevoelsmatig en ook rationeel minder in Zuid-Nederland,” meent de internetondernemer.

i] www.vershuys.com

PDF-link naar het artikel

dinsdag 17 mei 2011

Aankondiging Olympische Lounge in London met streekproducten van Vershuys.com


LONDEN, maandag 16 mei 2011 – Topsport Limburg en de Britse Handbal Associatie hebben maandagavond 16 mei in Londen hun plannen gepresenteerd voor een gezamenlijke Olympische lounge tijdens de Spelen in de Engelse hoofdstad volgend jaar. De lounge krijgt het karakter van een ‘klein Preuvenemint’ met de uitstraling van een ‘Braziliaanse beachclub’. Het paviljoen gaat Limburg promoten en moet voor jong en oud de Limburgse ontmoetingsplek tijdens de Olympische Spelen worden.

Limburg en GB Handball tezamen

Bezoekers kunnen er letterlijk en figuurlijk de smaak van Limburg en Engeland proeven, Limburgse en Engelse topsporters ontmoeten, en kijken naar of deelnemen aan beachsportactiviteiten. Er komt een servicedesk, waar onder meer tickets voor de Spelen kunnen worden afgehaald en waar informatie over reis en verblijf in Londen beschikbaar is. De lounge gaat ook plaats bieden aan organisaties en bedrijven uit Limburg die zichzelf willen profileren tijdens de Olympische Spelen. Topsport Limburg start eind augustus met het werven van vrijwilligers voor de lounge.

Puur Gulpener bier in London

De samenwerking met GB Handball vloeit voort uit de joint-venture die Topsport Limburg en het Britse handbal hebben. “Een belangrijke stap in de verdere internationalisering van de Limburgse sport”, geeft Geert Ruigrok, directeur van Topsport Limburg, aan. “Limburg heeft veel kennis, ervaring en traditie op handbalgebied en de Britse handbalbond is op zoek naar partners om de handbalsport verder uit te bouwen met het oog op de Spelen in eigen land.”


De samenwerking zal bestaan uit het delen van kennis en ervaring, het organiseren van gezamenlijke trainingskampen en uitwisselingswedstrijden, het verbinden van zakelijke netwerken, en het samen creëren van een Olympische lounge tijdens de Spelen. De vrouwenhandbalploeg van Groot-Brittannië speelt in de aanloop naar de Olympische Spelen met de naam TastyLimburg op haar kleding.

 
Met de beachsportactiviteiten neemt Limburg een voorschot op de Olympische Spelen ná Londen, die van 2016 in Rio de Janeiro. Geert Ruigrok: “Er lopen op dit moment onderhandelingen met de Braziliaanse handbalbond om zich ook aan te sluiten bij onze lounge. Daarmee verbinden we Limburg via de sport aan de Olympische steden Londen én Rio. Bovendien profileert Limburg zich zo ook nadrukkelijk in het Olympische Plan van Nederland met het oog op 2028. We willen de wereld laten zien dat Limburg een provincie met ambities is.”


Waar de gezamenlijke Olympische lounge van Limburg en GB Handball wordt gevestigd, is nog niet bekend. “We hebben in Londen een aantal mogelijke locaties bekeken en gesprekken met de exploitanten gevoerd”, vertelt Maurice Ambaum, verantwoordelijk voor de communicatie en marketing van Topsport Limburg. “We zullen binnen enkele maanden de knoop doorhakken. De voorkeur gaat uiteraard uit naar een locatie zo dicht mogelijk bij het Olympisch Park. De organisatie van de Spelen heeft locaties aangewezen als Olympisch festivalterrein, met grote schermen, optredens van groepen, enz. Ook daarmee zijn we in gesprek.”

Prachtige Teboza Superior Queen asperges met de lekkerste Peelham

De presentatie van de gezamenlijke lounge in Londen werd maandagavond 16 mei door ruim 70 bedrijven, organisaties en instellingen uit Engeland en Limburg bijgewoond. Ook de organisatie van de Olympische Spelen was aanwezig. De bezoekers werden getrakteerd op aspergegerechten, bereid volgens traditioneel Limburgse wijze. De streekproducten voor de gerechten werden geleverd door het Vershuys: www.vershuys.com.


De lounge is het sluitstuk van de vier jaar durende campagne Limburg Bridge to London. In het kader van deze themacampagne werd onder meer een loket in Londen voor het Limburgse bedrijfsleven ingericht, op Trafalgar Square in hartje Londen voor 80.000 bezoekers een wedstrijd polsstokhoogspringen tussen Londen en Limburg georganiseerd en belegde de Britse vrouwenhandbalploeg een trainingskamp in Limburg. Tot en met de Spelen zullen nog onder meer uitwisselingen plaatsvinden tussen Limburg en Londen op het gebied van handbal, paardensport en wielrennen.
Even nagenieten van de ambachtelijke Limburgse hemelse modder
van versboerderij De Veldweide, belegd met de zoetste Brookberries aardbeien

Bekijk hier enkele Vershuys.com leveranciers in London:
http://www.vershuys.com/Dings-Aardbeien-Belfeld.html
en nog veel meer ...