zaterdag 16 maart 2013

Limburgse PLUS-winkels en Vershuys.com steunen eigen streek

Bron: Levensmiddelenkrant 16 maart 2013 | door Peter Smit

Supermarktondernemers en Vershuys.com zetten deur open voor streekproducenten.


VENLO - Acht Limburgse PLUSsupermarkten gaan maandelijks campagne voeren voor streekproducten. Het initiatief komt tot stand in samenwerking met websuper 
Vershuys.com van ondernemer 
Geert Benders die tevens met een 
oplossing komt voor de logistieke 
problemen bij veel kleine regionale 
producenten.



De kookstudio boven de PLUS-supermarkt van Benders barstte dinsdagavond tijdens een voorlichtingsavond voor streekproducenten uit haar voegen. De opkomst was met tachtig belangstellenden onverwachts groot, zegt een enthousiaste Benders. Naast een vijftigtal kleine producenten waren diverse PLUS-ondernemers en een afvaardiging van de PLUS-directie aanwezig. Met het initiatief ‘Trio van de Smaak’ wil Benders Limburgse streekproducten een gezond verdienmodel bieden.

Een van de nieuwe impulsen zijn de acties bij de PLUS-supermarkten in Venlo, Overloon, Vierlingsbeek, Tegelen, Venray, Horst, Reuver en Helden. Deze gaan maandelijks een extra campagne organiseren rond een product uit de eigen streek. “We gaan er groot mee uitpakken op de winkelvloer en in onze eigen advertenties. Bij gebleken succes kunnen we eventueel opschalen naar andere PLUS-supermarkten in het zuiden”, aldus mede-initiatiefnemer Piet Verbeeten. PLUS Zuid lanceert binnenkort ook een nieuw streekinitiatief. Alle PLUS- supermarkten in Limburg gaan Limburgse vleeswaren van in Limburg gefokte en geslachte varkens verkopen.


Kritiek
Geert Benders is naast supermarktondernemer en eigenaar van Vershuys.com ook geestelijk vader van Fooddrome, een belevingscentrum rond (streek)voedsel dat volgend jaar opent op het voormalige Floriadeterrein. Benders begon de avond met een kritische visie op de supermarkt. “We moeten steeds grotere volumes verkopen tegen steeds lagere prijzen. Het supermarktmodel is op het punt gekomen dat belangrijke producteigenschappen als smaak en kwaliteit ondergesneeuwd raken. De recente voedselschandalen zijn hiervoor het bewijs.” De PLUS-ondernemer voorziet een nieuwe rol voor supermarkten. “We moeten andere verdienmodellen verzinnen, onder meer door schakels uit de keten te verwijderen. Met de zeer efficiënte systemen van de supermarkten kunnen we deze fantastische streekproducten economisch verantwoord vermarkten.”



Afhalen
Veel initiatieven rond streekproducten lopen uit op een fiasco, omdat de logistieke kosten niet in de pas lopen met de volumes, zegt Vershuys-directeur Marwin Dekkers. Bij het nieuwe initiatief gaan het dc en de bestelwagens van de websuper de logistiek deels op zich nemen. Streekproducenten waar de Vershuys-chauffeurs al regelmatig aan de deur komen, gaan fungeren als regionale logistieke knooppunten waar kleinschalige leveranciers producten tijdelijk kunnen opslaan. Een aardbeienteler hoeft daardoor voor de levering van een paar kistjes veel minder kilometers af te leggen. Ook de klanten van Vershuys profiteren van de nieuwe aanpak; de websuper krijgt hierdoor ook de beschikking over een netwerk van afhaalpunten waar klanten bestellingen kunnen afhalen.

Download hier het complete artikel in PDF: Limburgse PLUS-winkels steunen eigen streek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten